Matilda får de tröttaste elever att lyssna

Stående ovationer och spontant sjungande av Internationalen. Och så tavla, blommor och vandringspris förstås. Det fick 2011 års fackliga hjälte Matilda Olofsson från Kommunal i Västernorrland.

– Jag är en lagspelare, så det var nog så kul med nomineringen. Samtidigt är det kul att få bekräftelse på att man har jobbat hårt, säger en glad och stolt Matilda Olofsson.

Motiveringen: ”Matilda tilldelas priset för hennes insatser i det dagliga fackliga arbetet, ett uppdrag som hon bemöter med ett brinnande intresse och stort engagemang.  Matilda har genom sitt naturliga ledarskap och nyfikna framtoning fått de tröttaste elever att vilja lyssna till vad facket har att ge. Hon lyssnar och är öppen för andras åsikter och hon får de mest uppgiva själarna att tro på fackets framtid. Ingen by är för liten, ingen klass för obetydlig. Det tvärfackliga arbetet ligger Matilda nära liksom kampen för att facket måste ut och möta ungdomar på ungdomarnas egna arenor. Matilda är en strålande ros i arbetarrörelsens trädgård.”

Övriga nominerade, som fick hedersomnämnande: Maria Bergqvist, Hotell- och Restaurangfacket, Karl-Henrik Rosberg, IF Metall, Rebecka Lööv, Livsmedelsarbetareförbundet och Sara Jonson, Byggnadsarbetareförbundet.

Text: INGELA HOATSON

Foto: LINDA HÅKANSSON